This is my personal blog....my beautiful journey as a wife and a mother to Funtastic 4!!

My Frenz

Sunday, October 28, 2012

Formula Milk

Salam u ols...
Back to Monday Blues..hahaaha
aku bukan nak cite pasal raya...mls nak cite...xmeriah mane pon raya haji aku...
Aku nak cite pasal FORMULA MILK...

Ermmm...unfortunately..YES, i have to give my TWINS FM sejak lahir lagi...
Mase aku trus kene czer..korang tau x..nak dekat sminggu..aku mmg xde susu langsung!!!!
So kalau aku x bagi anak aku FM..aku nak bg die minum ape?
Orang ckp..apsal xcari IBU SUSUAN??

Owh...aku n hubby ade pendapat sendri..mmg la SUSU IBU sgt2 diperlukan buat my twins..since dieorg lahir PREMATURE kan?
Tapi nak bg susu ibu orang lain...kami mcm ermmmmmmmmm...
Banyak bende yg dipikirkan...
Aku n hubby both rase kalau yg org nye susu ibu tu kami kenal rapat...InsyaAllah ok..
Tapi kalau just randomly..just for the sake of that woman ade excess breast milk...aku kene pk gak..
Ye la, bagi aku...ape yg masuk dlm badan dieorg nanti mempengaruhi perangai n tindak tanduk dieorg nanti...

Ape yg kite makan...perangai sume..aku kne amik kire...
Aku x mo nanti kalau anak2 aku isap susu ibu orang lain....which yg aku xknal..and prangai dieorg cm hape..tu boleh mempengaruhi prangai anak2 aku...
ni based on experience..aku ade kenal org yg konon semayang xtinggal..bertudung litup..tapi prangai cam harammmmmmmmm!!!
Memfitnah..menipu..dan seangkatan dengannye..X kuasa aku prangai org2 munafik cam gini!

Dan aku ade gak kenal org yg sexy mexy..social..tp rezki die banyak susu..nak jadi ibu susuan..owh no.......kalau boleh aku xmo nanti kang anak aku prangai cm tu plak kan?
So selepas dihitung dan dipikir..aku n hubby redha anak aku minum FORMULA MILK je ok...

Pas dieorg kuar NICU...aku bagi minum Similac Neosure since dlm NICU doctor pon bagi twins minum tu...
Tapi dalam sebulan je dieorg minum ok..pastu  dieorg kene sembelit yang sangat2 la truk...
Samapi menanges2 bile nak membuang ye...
Ksian aku tgk...so bile tanye pendapat kwn2 lain...dieorg ckp susu x sesuai..






Aku banyak tanye kengkawan yg mane elok untuk bagi babies formula milk since macam2 brand in the market..
Aku pernah berdiri dekat sejam kot kat rak susu je...tgk nak bli susu ape for my twins..ut still balik empty handed...
Yes, of course aku nak yg the best for twins since dieorg premature..pastu xdpt aku nye breast milk...

So selepas di study..aku pon try bagi twins minum ENFALAC A+.
Alhamdulillah twins ok minum susu ni..dah boleh berak...xde la mcm minum similac aritu..
Owh ya..harge Enfalac A+ mmg agak mahal ye..dlm RM91 untuk setin yg mane boleh tahan dlm 4 hari je kot for my twins...
Takpe..aku redha since aku rase thats the best FORMULA MILK in the market sincets contains DHA which is good for their brain..
Sape mommies yg bagi Enfalac A+ for their babies...korang xpyh a risau nak stop susu tu..mmg susu tu bagus tau..even banyak Paed ckp Enfalac A+ bagus...

Sila jangan pertikaikan nape aku sanggup nak beli susu mahal2 untuk anak..
Thats my choice n not yours...
At first aku pon cm terpk nak tukar susu yg murah skit for twins since on average i spend about RM 1k per month for Enfalac A+.
Banyak kan?? tapi kawan aku ckp jgn berkira dgn anak..hahahah :)
Erkkkk..aku bukan berkira..just sometime aku pk..takut xmampu nak beli susu tu untuk anak..








Memang since ade twins..of coz aku kne pk financial beb..
Dulu hidup ber2..skang ber4...
hahahaha :) aku cukup takut x mampu nak tanggung n bg the best for my twins :)
Tapi bile aku cakap aku nak manage my financial...ade ke mulut2 gampang yg ckp aku ade masalah FINANCIAL pon nak bagi susu mahal2 kat anak..
Ermmmm...aku rase cm nak penampar je mulut2 yg cakap camtu...

Aku live in "REALITY" world...bukan barbie world eh....
So aku rase mmg normal if aku panic  when it comes to financial...
Aku rase bukan la menjadi kesalahan untuk aku bgtau kdg2 duit aku x cukup la since ade anak ni..
I'M NOT COMPLAINING....i'm just sharing my thoughts! coz aku baru ade anak...

Dan kau si polan n si polan..pls stop mcm ko xpnah ade masalah financial n live in happy world...lain la ko anak tan sri!
Kalau kau pon kerje makan gaji cm aku..xpyh la ko nak berlagak ok...

Ok, back to formula milk...owh ya, mase twins nye check up kat HUKM aritu..aku ade gak tanye doctor..what if aku nak tukar susu..
nak bg susu murah skit..tp doctor x bagi
doctor ckp..if the milk suits ur twins and good for babies..nape nak tukar??

Then aku tersedar...yup, n rezeki my twins..nak minum susu mahal...
Ko xpayah jeles eh...
And ko xpayah nak berlagak kalau ko still breastfeeding your baby..
Kang esok luse Allah tarik balik rezeki susu ko..ha, padan muke ko..
Baru la ko tau..cmne susahnye nak bg Formula Milk kat anak ko...

Jangan ko pk..ibi ibu yg bagi formula milk ni xpk pasal anak...
Aku mmg geram when ade negative thoughts yg memperkotak katikkan mommies yg bagi FM kat anak...
Jangan ko persoalkan rezeki yg Allah bagi...
Kalau ko dpt BF anak ko sampai 2 years..then its good for you...Alhamdulillah..

Eh...ade statement yg xboleh blah ye la..pakai PREMIUM BEAUTIFUL (PB) boleh banyakkan susu..
Erkkkkkk..no offense eh penjual PB!!!
But honestly i think..its nonsense n ridiculous!!!!
Weh...kalau la PB tu boleh banyakkkan susu...apsal doctor gynae..paed x rekomen kan?
Lagi bagus kalau dieorg sendri yg jual PB..lagi banyak sales kot??
Aku tetap percaya yg susu ibu ni rezeki daripada Allah...

Mungkin ko cakap its demand n supply blah blah..
Aku dah try sume tu buat PP..n pump frequently..
And aku xpnah give up....Alhamdulillah nak masuk 5 months dah..alhamdulillah im still able nak bg susu badan skit kat my twins eventhough 1 oz je kot...
And now susu badan aku makin kurang..kdg2 xsampai 1 oz on..risau aku..dah nak hbs ke susu aku..
Owh ya,minimum aku pump is 20 minutes..tp mampu dapat 1 oz je..even aku pump lame skit pon..banyak tu je la yg dapat...

Last but not least...tolong doakan aku dapat gak bg anak aku susu badan even sikit pon up to 2 years InsyaAllah..aminnnnn

46 comments:

  1. hahaha i like ur statement yg PB boleh banyakkan susu.. adekah??? bukan prejudice but i kind of dont adore PB...and their agents too!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaah...mmg annoying kan?
      i ade few PB's agent yg suruh i pakai PB untk kuruskan badan n banyakkan susu...
      Erkkkkkk...celah mana la PB tu boleh kuarkan susu?

      Delete
  2. chayok dear.. insyaAllah ada rezeki baby nanti

    ReplyDelete
  3. My baby minum Anmum. Memang harga takdelah semahal enfalac tapi sebulan mahu berabis RM300 jugak untuk susu dia. Selalu jugak terbaca orang dok komplen komplen ibu-ibu FM ni..kenapa sanggup berabis duit untuk susu anak bla bla bla..Yup, memang ibu yang dapat menyusu sendiri anak diorang satu bonus, rezeki dari Allah. Tapi pernah tak pikir..baby-baby yang minum FM ni mana nak datang duit nak beli susu tu semua kalau bukan rezeki dari Allah jugak? Jadi sebenarnya...apa pun yang anak kita makan, itu semua rezeki Allah. Cuma siapa yang dapat bf baby dia...itu bonus. Tapi tak bermaksud Mommies world ni dia yang punya. Heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. good one yong!
      tu la..kdg2 dieorg ni ngade2 nak mempertikaikan...

      Delete
  4. nadya..saya pun camtu..xsuka bila ada org yg cakap bukan2 bila kita kasi anak kita Fm..sedangkan pas anak2 dah masuk 2 tahun n ke atas diaorg still akan carik juga FM nie..saya pun skang nie campur susu badan n FM start anak 2bulan aritu sbb susu xbanyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah anak nad xde la memanjang je sakit kan?ade gak org yg anak fully bf..tapi asik kuar masuk hospital..demam la..sakit itu ini la..

      Delete
    2. btol sangat2..

      Delete
  5. UTK BABY PREMATURE...SUSU SNOW PON OKAY JUGAK....HARGA DIA DALAM 50++ SETIN UTK 900GM TU...MIL SAYA KASI ANAK DIA YG LAHIR 7 BULAN...SO FAR OKEY...TAPI BESELAH SUSU UTK BABY PREMATURE NIE MEMANG MAHAL..TAPI DEMI NAK TGK ANAK SIHAT APA SALAHNYA BERKORBAN KAN..BESOK2 BILA DIA DAH BESAR SKET DALAM 1 1/2 KE 2 TAHUN KE BOLEH LA TUKAR SUSU LAIN....BIARLAH ORG NAK CAKAP APA YG PENTING KITA BAGI ANAK KITA SUSU...FM KE BF KE...SAMA JE...KALAU LANGSUNG XBAGI LAGI LA HARU KAN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..dieorg xtau kot cabaran mummy kembar cm kite nih....heheheh :)
      kalau dpt fully bf mmg bonus..sape xmo kan?

      Delete
  6. sbr yer nadya....mudah2an ade rezeki for your twins....ekin skrg, masih full BF zara....tp badan zara x bambam cam baby2 len...zara kecik je....mama ekin slalu soh bg FM je.....die kate susu badan ekin x berkhasiat...sbb tue badan zara kecik je...memg sedih sgt....pastu rs bersalah pd zara....susu badan ekin dah merundum skrg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekin...mulut org beb..kang anak gmok..dieorg ckp,,ha, tu la bg FM byk sgt...kalau anak kurus...ckp susu xde nutrisi plak..mcm2 dieorg nih...

      Delete
  7. I rasa takde mak yg nak benda tak baik utk anak sendiri kan?fm ke..bf ke..dua2 pun tujuannya nak bg baby kenyang.x patut ada org mpsoalkan..x baik btl diaorg ni

    ReplyDelete
  8. Salam nadya ;)...
    Saya ni silent reader blog awak since awak pregnant lg & suka baca info2 pasai baby.. ;)
    Just nk share ngan awak pasai susu enfalac step 1 tu cz my baby pn minum susu tu. Mmg mahal as compared to brand2 lain. Saya slalu beli susu tu kt kedai ubat cina & price pn murah sket as compared to farmasi & supermarket.
    Abt PB yg diorg war-warkan bole bykkan susu tu, saya pn ada try jugak since my baby born, my production milk mmgla sgt kurang. Paling byk yg saya penah dpt is 2oz, itupn after 1 1/2hour pump. Back to the topic, xde pn pakai PB tu bole bykkan susu. Maybe it works to other but not for me....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dear..
      anyway tq coz sudi bace n share ur experience...
      ramai org kate kdai cine murah..tp kat ne nak cari kedai cina eh?

      Delete
    2. nadya, kt kl banyak lah kedai cina. hahahah yg org kata sengsei tu...mesti ada punya. memang murah susu susu kt situ...

      etty, malas nk login.

      Delete
    3. Saya x sure nad duduk kt area mana. Tp kalo kt kota dmansara ni ada 2 kedai ubat cina nearby sunway giza. Yg saya tau kt subang taipan pn ada & kt area sunway pn ada... ;)

      Delete
    4. nad dok kat area batu caves n keje area klcc..tp xpnah nampak kedai singse cina..

      Delete
    5. hi ... sy bukan orang di atas tp nak share jer ... penah duduk batu caves and experienced bg susu enfalac A+ ... hurm area tu mmg susah sket jumper kedai ubat cina .... tapi boleh beli dkt manjaku kedai baby tu harga tak jauh sgt beza .. :) :)

      Delete
    6. ok.tq for sharing...
      rupenye kedai baby ade jual susu eh?
      nad baru tau..ok nanti nad nak gi cari la...

      Delete
  9. xpe nad..xpyh pk sgt psl bf anak...kite blaja redha je sbb kite da puas usaha...tp alhamdulilah ur twin msih dpt minum susu ibu even sikit je pn,tp khasiatnya stil ada utk dorg......peduli la org nk cop kite ni ibu apapun.anak kite, pandai la kite cri solution if kite xleh nk provide the best kn....Allah maha mengetahui.manusia apa tau.pandai2 je nk adili org...

    psl PBpn sama. i pn mcm u.xfaham la apsal magis sgt bnda tu....

    psl ibu susuan....i ngn hubby i pn sependapat ngn u....bukan semata nk bg the best tnpa pk mslh y akan dtg nnti. perangai ibu susuan pn kene amik kira....so better bg fm dr merisikokn anak utk jangka ms pjg...sbb melibatkn hukum hakam n mcm2 lg.susu tu kan nk jd darah daging anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. vee..sgttttt222222222 setuju...
      thanks coz sependapat dgn i...ade org ygmcm taksub sgt dgn breast milk...xkire sume tu..prangai org tu penting woooooooooooooo...xmo i anak berperangai cm hape coz minum susu ibu org tu...

      Delete
  10. every mother is the best mother for their kids. sekarang memang orang obses dengan penyusuan ibu and mostly cakap statement susu takde tu tak penah wujud..tapi cuma kurang ilmu. sarah tak setuju sangat2. cos we've done our best nak produce susu. Marissa 80 hari kat nicu pon susu mmg tak cukup eventho pump every 2 hours.. sekarang dia direct feeding ngn sarah..memang lepas DF dia akan menangis meronta2 lapar. so what else can i say? memang kena campur jugak la kan.

    Marissa memang ada ibu susuan. Tu pon start amik sebab nasihat doctor. Actually susu ibu lain takde effect pada character babies kita since its just milk. Nutrient susu tu ja yang masuk ke baby kita. character tu is in our genes. Tu yang doctor kavitha bagitau lah.wallahualam. Tapi so far ibu susuan marissa memang baik. Anak dia pon well behaved.so im fine wth it. Tapi sarah campur jugak ngn formula when its not enough.

    So far marissa still pakai neosure. tapi memang berak lambat sket. maybe lepas hit 4 kg sarah tukar yg lain ke. tgk lah camna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sarah..u xpe..mmg memerlukan n if u kenal ibu susuan marissa xpe..heheheeh :)
      mcm i ni xbape yakin dgn org yg i xknal...
      nak ikut hukum hakam..ade orgckp susu ibu akan mempengaruhi anak die nanti coz akan jadi darah daging..wallahualam..
      nad xboleh cakap coz nad pon xtau pasal nih..

      doc kavitha tu non muslim dear...probably die xtau sgt..
      even ape yg kite makan..let say kite makan makanan halal for example..tp actually makanan tu contains liquor...tu pon xelok org ckp kat nad...

      so yg mane baik nad dengar je..atleast u r lucky sarah...dpt gak df baby...twinnies xmo langsung df tau..sedehhhhh

      Delete
  11. Ala..mmng kalau nak dengar cakap org..sampai kite matik pon org tak kan berenti...pecaye ar..so..ape yg kite sendiri rase terbaik tuk sendiri dan anak..buat jer key...tu anak kite..bkn anak org lain... insyaalah..ape yg kite bg pada anak..pengorbanan kite..susah payah kite...ade ganjaran nyer nnti...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu aty..kalau dgr ckp org ni mcm2...ade je yg xpuas hati kan?

      Delete
  12. salam nad, teruskan jer susu tu if suits your babies.. anak sy minum frisolac gold.. ramai cakap susu yang ade words LAC bagus sbenarnya.. takyah kesah harga.. totop mata jer.. hehehehe... my paed pun cakap ok bila sy mention susu yg saya bagi kt anak.. rezki anak.. insya Allah akan bertambah.. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. arieffa..yup, nad mmg truskan susu tu coz nad tau susu tu bagus..xpe, mahal skit asalkan baik untuk anak kan?
      InsyaAllah ade rezki anak2 nanti..aminnnnnnn

      Delete
  13. sabar babe. yg penting u tak putus semangat n keep pumping walaupun dpt sket jek. 1 2oz tu pun dah berharga for ur babies.harap2 zaras membesar dengan sihat n maintain cun mcm u :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ctmah..kekadang sedeh gak beb..pam bagai nak rak..dapatnye xsampai 1 oz pon kekadang...
      hohohohho..mummy dah gedabak cm belon...mengembang xpasal2...
      InsyaAllah..doakan zara's membesar dgn sihat ye...

      Delete
  14. x paham dgn org2 yg terlalu obses dgn susu ibu nih. rezeki itu kan ketentuan Allah. Sabar Nad, biarkan mereka2 itu dgn dunia mereka.. Moga Zaras memvsr dgn suhat & ceria. Take care! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear..doakan zara's ye...
      tu la..taksub tu satu hal...memperlekehkan org tu pon satu hal..
      donia donia...

      Delete
  15. i sama dgn sarah. even though dh baca byk info merata psl BF but when the time comes,baru kau tau susah nya nk bf. now i dh xkisah suka hati aku la nk bg anak aku minum apa. i mix fm and df. coz my baby still nk isap mak dia punya lol.
    psl susu mahal,husben i kata selagi mampu bg jelah. i use S26 gold wyeth(60 kt tesco,tmpt lain bole dpt 57 or 56) cz dr lahir nurse kt kpmc sumbat dia dgn benda tu(xnyempat nk tgu i kasi susu bdn kata baby lapar,i pulak tgh tahan sakit episiotomy so i agree wpun berat hati my bad la tu)but now i xkisah.as long as she's healthy and active xsakit2.

    i pn tak paham apa ke magik benar PB tu. boo yaaa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lisa..hahaaah :) tu la pasal...i pon xphm apsal org fanatik susu ibu n PB nih...

      Delete
  16. nad kalau nak beli susu murah beli kat 99 speedmart pun murah jugak..duduk batu caves kan?? 99 speedmart ada kat taman samudra :))

    ReplyDelete
  17. Berkongsi berkenaan susu S26 dan Similac. pengeluar S26 adalah Wyeth dan similac Abott. Wyeth dan abott mengeluarkan vitamin yang tidak halal 9ada unsur babi) dan juga susu keluaran mereka (S26 dan similac).

    Cuba lihat persamaan:

    http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1520&postdays=0&postorder=asc&start=0

    http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1520&postdays=0&postorder=asc&start=15

    ReplyDelete
  18. so far apa perkembangan pd twin u since minum enfalac a+ until now..

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum..kalau ade yg mencari susu jenama enfalac A+ atau enfagrow A+ dan susu enfa lain2 tu boleh wasapp /sms sy 017-3202420 -.HARGA LEBIH MURAH BERBANDING PASARAN.

    ReplyDelete
  20. Samala ngan nasib sy..x dapat fulyl bf dari awal..geram bila orang dok tanya2 knapa x fully bf..sial perli2 lagi..x kurang jgk yg menunjuk2..susu badan ada tp baby x nak hisap..so terpaksa la perah tp perah pun x cukup dgn demand baby..masa tu sedih sgt..sabar je la..so try la campur2 ngn susu formula..mula2 sy try anmum..sebulan je ok then baby jadi sembelit n slalu kembung perut..meragam je dia..then baru sy tukar pi enfalac A+..Alhamdulillah berak ok n cpt dia gain weight..skrg dia dah nk masuk 3 bulan...badannya mmg smangat tengok..so far Alhamdulillah x de sakit2 lg...lagi better dari yg fully bf..so kpada yg bagi bf+fm or fm only jgn sedey2...baby bleh besar n ok jgk dgn susu mana2 pun..mmg the best susu ibu tp kalau dah x cukup nk buat mcm mana..x kisah susu mahal janji baby dpt membesar dgn sihat..lagipun susu enfalac A+ ni byk diguna di hospital2..

    ReplyDelete
  21. same goes to me....ms lps bersalin, 2minggu susu xkeluar2...puas urut bagai...sakit bengkak susu Allah je yg tau...tp still xkuar2...mak mertua n mak sedara hsbnd duk bsg sbb sy xbg...sy nanges sorang...sy dh mmg bniat nak bg fully bf ms pregnant lg..tp rezeki belum lg..lps 2mggu br kuar..tu pon xckup dgn demands baby...mmg campur since kat hospital lg..nurse takut baby kne jaundice...Alhamdulillah, even xbg bf ms kat hospital..anak sy xkne jaundice wlaupon darah O.....hospital bg mcm2 sample jns susu..enfalec, anmum, snow..dptla dalam 2-3 kotak..so ckup utk buat testimoni..tp ats nsht kwn, bg try yg murah dlu..sy try bg lactogen..Alhamdulillah jgk...baby sy smua blh minum ape jns susu pon...itu rzki disebalik xdpt bg fully bf..Allah tahu niat kite....

    ReplyDelete
  22. same goes to me....ms lps bersalin, 2minggu susu xkeluar2...puas urut bagai...sakit bengkak susu Allah je yg tau...tp still xkuar2...mak mertua n mak sedara hsbnd duk bsg sbb sy xbg...sy nanges sorang...sy dh mmg bniat nak bg fully bf ms pregnant lg..tp rezeki belum lg..lps 2mggu br kuar..tu pon xckup dgn demands baby...mmg campur since kat hospital lg..nurse takut baby kne jaundice...Alhamdulillah, even xbg bf ms kat hospital..anak sy xkne jaundice wlaupon darah O.....hospital bg mcm2 sample jns susu..enfalec, anmum, snow..dptla dalam 2-3 kotak..so ckup utk buat testimoni..tp ats nsht kwn, bg try yg murah dlu..sy try bg lactogen..Alhamdulillah jgk...baby sy smua blh minum ape jns susu pon...itu rzki disebalik xdpt bg fully bf..Allah tahu niat kite....

    ReplyDelete
  23. Assalam....
    Anda Mencari SUSU RUMUSAN BAYI jenama SNOW DENGAN HARGA YG MURAH DARI PASARAN.......
    dari STEP 1 hingga STEP 4...
    Step 1 rm 68
    Step 2 rm 66
    Step 3 rm 53
    Step 4 rm 51
    JIKA ANDA MENCARINYA, SILA PM DI NO
    0126922754.....

    ReplyDelete
  24. salam...sy ada jual stok susu enfagrow step 3 perisa ori 1.2kg cod ampang call/whatsapp 0172794115

    ReplyDelete